Pokaż koszyk
Październik 1, 2014

Podział perfum. Zapachy niszowe a selektywne

Wszystkie perfumy dostępne na rynku można zaliczyć do jednej z tytułowych kategorii. Czym się charakteryzują, co je różni i czy granica pomiędzy jednymi a drugimi jest wyraźna? Oto krótki informator.

Perfumy selektywne

Do tej grupy należą wszystkie perfumy powszechnie dostępne w drogeriach czy perfumeriach. Obejmują one zapachy popularne, chętnie wybierane przez klientów. Należą do łatwo dostępnych i przystępnych cenowo, chociaż znajdziemy wśród nich te tańsze i droższe. Dla produktów selektywnych charakterystyczna jest również reklama – perfumy te promowane są w mediach i czasopismach, dedykowane szerokiej grupie odbiorców, których często do wyboru perfum skłania właśnie kampania reklamowa. Dystrybucja selektywnych perfum odbywa się więc na ogromna skalę, a ich rynek funkcjonuje w oparciu o liczne badania marketingowe. Wśród tego typu produktów znajdziemy zarówno zapachy sygnowane nazwiskami gwiazd sportu czy muzyki, ale także bardziej luksusowe, droższe i jednocześnie wysokiej jakości kosmetyki Chanel, Dior, Versace czy Moschino.

Perfumy niszowe

W tej grupie znajdują się zapachy bardziej odważne, oryginalne i niecodzienne, które trafiają w gusta innej grupy odbiorców niż klientów perfumeryjnych sieciówek. Dają projektantom zapachów więcej możliwości, nie są oni bowiem ograniczeni korporacyjnymi założeniami i perfumowym nurtem mainstreamowym. Oferta perfum niszowych w dużej mierze skierowana jest do osób o specyficznym guście, które chcą, by ich zapach wyróżniał się na tle większości popularnych, markowych perfum.

Co więc jest takiego w perfumach niszowych, czego nie odnajdziemy na większości sklepowych półek? Wyjątkowość, która odznacza się tworzeniem zapachów odwzorowujących chociażby te panujące w świątyniach katolickich czy buddyjskich. Poza nimi na rynku perfum niszowych odnajdziemy także kompozycje, w których wykorzystano zapachy popularnych składników spożywczych, np. pomidorów i papryki, oraz te mające odzwierciedlać zapach napojów, potraw, wybranych roślin czy nawet garażu bądź pralni.

Produkty tego typu nie pojawiają się w kosztownych kampaniach reklamowych, co pozwala ich twórcom na najbardziej śmiałe eksperymenty, które – nawet w przypadku braku popytu na nie – nie spowodują finansowej katastrofy producenta. Do marek, które wypuszczają na rynek niewielkie serie perfum niszowych należą np. Designer Shaik, Sisley czy Bond No.9.

Gdzie przebiega granica

Należy podkreślić, że ani perfumy selektywne, ani niszowe, nie stanowią hermetycznie zamkniętej grupy. Przeciwnie – granice pomiędzy nimi zacierają się. Wśród perfum selektywnych znajdziemy również te oryginalne, które wyraźnie odróżniają się od większości tego typu zapachów. Należą do nich choćby niektóre z produktów sygnowanych markami Gucci, Donny Karan, Thierry'ego Muglera. Także w grupie produktów niszowych pojawiają się kompozycje zapachowe, którym daleko do dziwaczności i ekstrawagancji i które niewiele różni od perfum tak chętnie kupowanych w drogeriach. Przykładem mogą być niektóre z propozycji firm Parfums de Rosine, Penhaligon's czy La Maison de la Vanille.

Do prawidłowego działania strony niezbędne są pliki cookie, zapoznaj się z naszą polityką plików cookie.     AKCEPTUJĘ