Pokaż koszyk
Styczeń 5, 2015

Perfumy a psychika. Jak zapachy wpływają na nasze samopoczucie, pewność siebie?

Perfumy istnieją od setek tysięcy lat. Ich początki sięgają Starożytności, a z biegiem czasu ewoluowały i zmieniała się ich funkcja. W XIX wieku druga faza rewolucji przemysłowej dała początek perfumom, jakie znamy dziś. Oto droga jaką przeszły perfumy od początku cywilizacji do czasów obecnych.

Aromaterapia

Praktycznym zastosowaniem zapachów w celach medycznych zajmuje się aromaterapia, w której wykorzystuje się naturalne olejki eteryczne dla poprawy kondycji psychicznej i fizycznej człowieka. Przyspieszają powrót do zdrowia i wspomagają w walce z wieloma schorzeniami somatycznymi (skóry, narządów wewnętrznych). Stanowią również pomoc w przypadku przewlekłego stresu, przemęczenia czy rozdrażnienia.

Skojarzenia

Zapachy wywołują również wiele skojarzeń. Jedne przywodzą na myśl radosne wspomnienia i wydarzenia, inne rodzą niepokój, niechęć czy wręcz wstręt. Mogą prowadzić do uspokojenia i dobrego nastroju, a także wzbudzać agresję czy lęk. Zakodowana reakcja na niektóre zapachy ma więc ścisły związek z żywionymi przez nas sympatiami i antypatiami.

Rola substancji zapachowych znalazła zastosowanie także w marketingu. Zapach, jaki czujemy wchodząc do butiku czy siedziby danej firmy, decyduje nie tylko o pierwszym wrażeniu, jakie odnosimy, pojawiając się w danym miejscu, ale ma także konsekwencje długofalowe – buduje prestiż firmy i wyróżnia ją na tle innych.

Rola perfum

Nie da się ukryć, że perfumy, jako nietypowe zapachy (bo będące częścią naszego wizerunku) oddziałują również na nasze samopoczucie. Delikatna woń, jaką czujemy w ciągu dnia, jest nie tylko przyjemna dla naszego nosa, ale ma donioślejsze znaczenie – wpływa na nasz nastrój i przebojowość.

Jaki wpływ wywiera na nas świadomość, że nasz ulubiony zapach ciągnie się za nami i wyczuwany jest przez otaczających nas ludzi? Przede wszystkim sprawia, że czujemy się pewnie i komfortowo w swojej skórze. Zapach niesie informację o tym, że jesteśmy zadbani, podkreśla także naszą atrakcyjność, wiarygodność i profesjonalizm. Dobrze dobrane do naszego charakteru i stylu ubierania się (ale także do konkretnej sytuacji) perfumy są naszą zapachową wizytówką, decydującą o tym, jak będziemy postrzegani przez otoczenie.

Manipulacja zapachem

Ze względu na to, że zapachy wzbudzają emocje i generują pragnienia oraz potrzeby, można wykorzystać je w konkretnym celu. Tak właśnie działa wspomniany powyżej zapachowy marketing, jednak schemat ten możemy także przenieść na grunt prywatny.

W zależności od tego, jak chcemy być odbierani, warto dobrać perfumy, które pomogą osiągnąć nam nasz cel. Z drugiej strony konkretny zapach podkreśli nasze aktualne samopoczucie, co podniesie jednocześnie naszą samoocenę i pewność siebie. Do kobiecych, delikatnych i ujmujących lat zapachów należą te kwiatowe, z nutami magnolii, konwalii czy piwonii. Perfumy szyprowe natomiast wskazują na ekskluzywność, chłód i wyrachowanie.

Jeśli nie mamy wiedzy na temat rodzajów perfum, nut zapachowych i ich odziaływania, wybierzmy te perfumy, które po prostu nam się podobają. Pamiętajmy jednak, że nawet najlepiej dobrany zapach nie będzie dobrą wizytówką, jeśli będziemy używać go w nadmiernych ilościach.

Do prawidłowego działania strony niezbędne są pliki cookie, zapoznaj się z naszą polityką plików cookie.     AKCEPTUJĘ