Pokaż koszyk
Luty 11, 2019

Perfumowy słowniczek dla początkujących, cz. 1

Świat perfum jest naprawdę fascynujący i cały czas wciąga nowe osoby, które w krótkim czasie stają się miłośnikami i znawcami pięknych zapachów. Zanim jednak do tego dojdzie, muszą one przebrnąć przez ciąg niezrozumiałych dla laików pojęć pojawiających się w recenzjach i artykułach z tej dziedziny. Dlatego, by pomóc w zanurzeniu się w cudowną krainę perfum, postanowiliśmy stworzyć krótki słownik najważniejszych terminów z tego obszaru.

Akord

To termin oznaczający połączenie kilku nut zapachowych. W perfumach wyróżniamy akord bazowy, średni i wysoki. Pierwszy z nich zawiera składniki, które najwolniej rozchodzą się w powietrzu. Drugi składa się z bardziej lotnych związków zapachowych, które jednak nie mają bardzo intensywnej woni. Trzeci ma najintensywniejszy zapach i najszybciej uwalnia się do powietrza, ale i najszybciej znika, jest jednak tym, co czujemy, gdy wąchamy flakonik perfum, dlatego ma największe znaczenie przy sprzedaży.

Aldehydy

Nie jest łatwo wyjaśnić, czym są aldehydy, bez zagłębiania się w świat wzorów chemicznych. Najprościej można jednak powiedzieć, że są to takie łańcuchy cząstek chemicznych, które pobudzają u ludzi zmysł węchu i pomagają w łączeniu składników perfum. Mogą mieć różną budowę, a co za tym idzie - przeróżne zapachy. Najsłynniejszymi perfumami w historii, których jednym z głównych składników są aldehydy, jest zapach Chanel No. 5.

Blotter

Blotter to rzecz, z której wszyscy korzystamy, nawet jeśli nie zdajemy sobie z tego sprawy. To nic innego jak profesjonalna nazwa paska z tektury lub papieru, którego używa się do testowania perfum. Jego nazwa pochodzi z języka angielskiego i tłumaczona jest jako “bibuła” lub “suszka”.

Faktis

To po prostu atrapa perfum. Jest dokładnym odwzorowaniem oryginalnego flakonika, jednak faktis, w przeciwieństwie do nich, napełniany jest barwioną wodą. Może być wielkości standardowych perfum, ale też nawet kilka razy większy. Faktisy tworzy się głównie po to, by stanowiły ozdobę wystaw w perfumeriach.

Flanker

Nowa wariacja na temat danych perfum. Jest to zapach bazujący na istniejącym, ale nieco zmodyfikowany. Flankery są tworzone, by dostosować perfumy do aktualnych trendów, lecz też po to, by oszczędzić na promocji - takie zapachy bazują na zaufaniu klientów do sprawdzonej już marki.

Do prawidłowego działania strony niezbędne są pliki cookie, zapoznaj się z naszą polityką plików cookie.     AKCEPTUJĘ