Pokaż koszyk
Maj 10, 2019

Aromamarketing - co to takiego?

Konkurencja na rynku wciąż rośnie, dlatego specjaliści od promocji prześcigają się w pomysłach, jak zyskać przewagę nad innymi markami. Stosunkowo młodą metodą na to jest  w naszym kraju stosowanie przez firmy aromamarketingu, czyli inaczej marketingu zapachowego. Na czym polega ten sposób przyciągania klientów?

Moc zapachów

Niejednokrotnie przekonujemy się, że zapachy mają wielką moc. Oddziałują na nasze emocje często dużo mocniej niż bodźce wzrokowe lub słuchowe, a na pewną są przez nas lepiej zapamiętywane. Pamięć o danej woni i związanych z nią odczuciach potrafimy przechowywać w mózgu przez wiele lat. Nic więc dziwnego, że ta kluczowa dla ewolucji gatunku umiejętność została dostrzeżona przez specjalistów od marketingu, którzy postanowili wykorzystać jej potencjał. Stworzyli oni cały dział marketingu, który ma na celu wpływanie na potencjalnych klientów marki poprzez zapach, który ma być z nią kojarzony. Efekty wprowadzenia w życie tego pomysłu okazały się wręcz spektakularne. Okazało się, że aromamarketing jest w stanie podnieść sprzedaż towarów i usług nawet o 30 procent!

Początki aromamarketingu

Pojęcie aromamarketingu pojawiło się w latach 90. XX wieku. Początkowo był on jednak wykorzystywany, by budować przewagę nad konkurencją, jedynie w Stanach Zjednoczonych i Australii. Do Polski przywędrował dużo później, bo dopiero kilkanaście lat temu. Za pierwszy przejaw tego zjawiska uznaje się zabieg zastosowany przez… kino. Stało się to podczas premiery filmu "Jasminum" w jednej z krakowskich sal kinowych. Tam to widzowie produkcji mieli okazję poczuć woń jaśminu, a następnie, przekazując wiadomość o tym znajomym, przyczynili się do popularyzowania tego tytułu.

Aromamarketing dzisiaj

Obecnie skuteczność aromamarketingu doceniło już wiele firm. Choć pomysł nie jest nowy, zapach nadal ma niezwykły wpływ na reklamę. Jeśli jest odpowiednio dobrany, sprawia, że klienci się relaksują i spędzają w sklepach więcej czasu, przez co wydają w nich więcej pieniędzy. Piękna woń w sklepie sprawia też, że towary wydają się atrakcyjniejsze i bardziej luksusowe, co z kolei powoduje, że łatwiej godzimy się z ich wysoką ceną. Oprócz tego charakterystyczny zapach staje się wizytówką firmy i jest kojarzony z jej produktami, co jest jednym z elementów wpływających na rozpoznawalność marki.

Na czym polega dobór zapachu do firmy?

Nie każdy zapach, nawet jeśli będzie wydawał się nam przyjemny, pozwoli osiągnąć dodatkowe korzyści ze sprzedaży. Woń w sklepach nie powinna być zbyt dusząca, za to musi być dopasowana do potrzeb grupy docelowej, do której jest kierowana. Najlepiej, by pasowała też do charakteru marki i w zależności od oferowanych przez nią produktów wzbudzała w potencjalnych klientach odpowiednie emocje - dodawała energii, uspokajała czy zwiększała apetyt. Stąd też wykorzystanie aromamarketingu wymaga nie tylko wyczucia, ale też wiedzy na temat wpływu zapachów na ludzką psychikę.

Do prawidłowego działania strony niezbędne są pliki cookie, zapoznaj się z naszą polityką plików cookie.     AKCEPTUJĘ